Hírek

Új, élelmiszer-pazarlás elleni szabályok lépnek életbe 2022. február 1-jétől

2021. december 22-én jelent meg a Magyar Közlönyben az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI. törvény és a kiskereskedelmi adóról szóló 2020. évi XLV. törvény módosításáról szóló 2021. évi CLI. törvény. A jogszabály bevezeti az élelmiszermentés szabályait a legnagyobb árbevételű élelmiszer-kiskereskedő cégek számára, valamint (részben ugyanezen vállalati kör kapcsán) megemeli a kiskereskedelmi adó mértékét az adónem legfelső sávjában. Kétrészes hírlevelünk első részében az ételmentés szabályainak legfontosabb részleteit járjuk körbe.

 

A törvénymódosítás alapján – az élelmiszer-pazarlás megelőzése, valamint csökkentése jegyében – 2022. február 1-jétől a lejárt minőségmegőrzési idejű élelmiszer ugyan továbbra sem hozható forgalomba élelmiszerként (vagyis emberi fogyasztásra szánt termékként), ugyanakkor, az élelmiszer-higiéniáról szóló 852/2004/EK rendelet tavalyi módosítása alapján, ingyenes adományozás céljából, a rendeletben foglalt bizonyos feltételek teljesülése esetén, ill. FELIR azonosító birtokában mégis forgalomba hozható.

 

A minőségmegőrzési idő azt az időintervallumot jelzi, amelyen belül az élelmiszernek meg kellene őriznie a minőségét. A bontatlan és a csomagoláson ajánlott módon tárolt élelmiszerek legtöbb esetben a minőségmegőrzési idő lejártát követően is alkalmasak emberi fogyasztásra, de előfordulhat, hogy ekkorra már elvesztették ízüket, illatukat, vagy szerkezetüket.

 

Ezzel szemben a fogyaszthatósági idő azt az időpontot jelöli, ameddig az élelmiszer biztonságosan fogyasztható. Vagyis a lejárt fogyaszthatósági idejű élelmiszer emberi fogyasztásra alkalmatlan, szélsőséges esetben elfogyasztása az emberi egészségre kifejezetten káros.

 

Amennyiben egy élelmiszerlánc felügyeleti díj (a továbbiakban: „Díj”) megfizetésére kötelezett, napi fogyasztási cikkeket értékesítő élelmiszer-kiskereskedő (természetes vagy jogi) személy a 2021-es naptári (tehát nem üzleti-, vagy adó-) év során a Díj alapjául szolgáló tevékenységeiből összesen – de a jövedéki adó és népegészségügyi termékadó beleszámítása nélkül – legalább 100 milliárd Ft-os nettó árbevételre tett szert, akkor

  • egyfelől jogosult lesz a kereskedelmi forgalmazási céllal birtokában lévő élelmiszert karitatív szervezet javára felajánlani;
  • másfelől köteles lesz a saját maga által megalkotott élelmiszerhulladék-csökkentési terv szerint eljárva, a 48 óránál hosszabb minőségmegőrzési időtartammal forgalomba hozott élelmiszert a minőségmegőrzési időtartam lejárta előtt legalább 48 órával az újonnan megalakuló, Élelmiszermentő Központ Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság (a továbbiakban: „ÉMK”) részére felajánlani.

 

A fent meghatározott árbevételt el nem érő élelmiszer-vállalkozók számára az ÉMK részére történő felajánlás önkéntes és természetesen ezek a cégek is jogosultak lesznek a karitatív szervezeteknek történő felajánlásra (a minőségmegőrzési időtartam lejárta előtt legalább 48 órával).

 

A törvénymódosítás értelmében tehát a 2021-ben legalább 100 milliárd Ft-os nettó árbevételt elérő élelmiszer-kiskereskedő cégek 2022. február 1-jétől kötelesek lesznek követni a 48 óránál hosszabb minőségmegőrzési időtartammal rendelkező, általuk forgalmazott élelmiszer minőségmegőrzési idejét, és ezen időpont lejártát megelőzően (legalább) 48 órával kötelesek lesznek az érintett élelmiszereket az ÉMK részére ingyenesen átadni. A törvény szövegéből nem derül ki, hogy a minőségmegőrzési idő utolsó 48 órájában ki rendelkezhet az élelmiszer felett: az azt addig az áruháza polcain tartó élelmiszer-kiskereskedő, vagy pedig az ÉMK.

 

Az ÉMK egy 100%-ban állami tulajdonú társaság lesz, amely felett a tulajdonosi jogokat a magyar állam nevében az élelmiszerlánc-felügyeleti szerv (jelenleg a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal; NÉBIH) gyakorolja. Az ÉMK fő feladata – nevéből következően is – az élelmiszermentési folyamat országos szintű koordinálása lesz, melynek keretében egyebek mellett felügyeli az erre kötelezett cégek élelmiszerhulladék-csökkentési tervét (adott esetben javaslatot tesz annak módosítására), valamint élelmiszermentési adatbázist vezet az élelmiszermentésben közreműködő szervezetekről.

 

Az élelmiszerhulladék-csökkentési terv (a továbbiakban: „Terv”) szintén egy 2022. február 1-jétől bevezetendő újdonság, amely elkészítésére kizárólag a 2021-ben – a fentebb már részletezett feltételekkel – legalább 100 milliárd Ft-os nettó árbevételt realizáló élelmiszer-kiskereskedő társaságok lesznek kötelesek.

A Tervnek tartalmaznia kell majd az adott cégnél keletkező élelmiszer-hulladék mennyiségét, az elérni kívánt csökkentés mértékét, valamint az önkéntesen, ill. kötelezően felajánlott élelmiszer-adomány típusát és mennyiségét.

A Terv el nem készítése, vagy az elkészített Terv ÉMK-hoz történő benyújtásának elmaradása az arra kötelezett társaságok esetében az ún. élelmiszermentési bírság kiszabását eredményezheti, melynek alkalmazására az élelmiszerlánc-felügyeleti szerv lesz jogosult.

 

Ugyanezen bírság szabható majd ki azokra a Terv elkészítésére kötelezett társaságokra is, akik ugyan benyújtották a Tervet, de az év során kiderül, hogy az általuk termelt élelmiszerhulladék éves szinten 2%-ot meghaladó mértékben átlépte a Tervükben rögzített mértéket.

 

Az élelmiszermentési bírság legkisebb összege 15 ezer Ft, legmagasabb összege pedig a megelőző üzleti évre vonatkozó Díj 0,6%-a lesz. Mivel a Díj mértéke az előző évi árbevétel 0,1%-a, így a bírság mértéke a 2021-ben 100 milliárd Ft feletti árbevétellel rendelkező cégeknél (vagyis a bírság kizárólagos alanyainál) akár a 600 ezer Ft-ot is meghaladhatja.

A most elfogadott törvény arról nem rendelkezik, hogy a bírság egyszeri megfizetésével az adott évre kiváltható lesz-e a Terv elkészítése, vagy éppen ellenkezőleg, a bírság több alkalommal is kiszabható lesz egészen addig, amíg a Terv benyújtásra nem kerül.

 

Ahogy az eddigiekben már említésre került, az új szabályozás 2022. február 1-jén lép hatályba, így a Tervet – az annak készítésére kötelezett élelmiszer-kiskereskedőnek – első alkalommal 2022. május 31-ig kell majd elkészítenie és az ÉMK részére benyújtania.

 

Ahogy látható, a változások csak a 100 milliárd Ft feletti árbevétellel rendelkező cégekre vonatkoznak, ebből kifolyólag csupán néhány – szinte kivétel nélkül multinacionális – vállalatot, vállalatcsoportot érintenek. Ugyanakkor nem elképzelhetetlen, hogy a jövőben a szabályozás kiterjesztésre kerül az alacsonyabb árbevételű cégekre is.

 

Amennyiben a jelen hírlevelünkben foglaltakkal kapcsolatban további kérdései lennének, a Grant Thornton adószakértői készséggel állnak rendelkezésére!

 

Jelen hírlevelünk a megjelenése napján elérhető információk alapján és kizárólag általános tájékoztatási céllal íródott, így semmilyen tekintetben nem minősül személyre szabott adótanácsadásnak és nem is helyettesíti azt.

Kapcsolódó szolgáltatásaink

Adócompliance

Adóüzletágunk számos területen áll rendelkezésére adócompliance szolgáltatásaival a telefonos problémamegoldástól kezdve egészen komplex kalkuláció- és bevalláskészítéséig.

Adótanácsadás

Adóüzletágunk a lehető legrövidebb idő alatt színvonalas, és szakmailag pontos választ ad kérdéseire. Sokrétű szolgáltatásainkból kifolyólag ügyfeleink egyedi igényeihez és üzleti céljaihoz igazított, illetve az iparági sajátosságokra optimalizált adótanácsadásokat nyújtunk.

Átalánydíjas adótanácsadás

Keretszerződéses rendszerünk előnye, hogy ügyfelünk bármikor megkereshet bennünket adózási és számviteli kérdéseivel.

Vegye fel a kapcsolatot szakértőnkkel

Hírlevél

Tájékozódjon a szakma legfrissebb híreiről!

Feliratkozás

Olvassa el korábbi híreinket és elemzéseinket.