Hírek

Helyi adóhatósági meghatalmazások bejelentése

Korábbi hírlevelünkben részletesen bemutattuk a helyi iparűzési adó (IPA) telephely bejelentésével kapcsolatos gyakorlati tudnivalókat. Ahogy említettük, az új telephely bejelentést minden esetben csak olyan személy kezdeményezheti, aki az illetékes önkormányzat előtt a vállalkozást képviselni jogosult (akár meghatalmazottként), és rendelkezik ügyfélkapu-regisztrációval.

Ennek fényében most az önkormányzati adóhatóságok előtti képviseletre jogosító meghatalmazásról szeretnénk egy gyakorlati útmutatót adni.

Eljárni jogosult képviselő bejelentése az illetékes önkormányzathoz

Amennyiben még nem rendelkezünk meghatalmazással ahhoz, hogy az illetékes önkormányzat előtt eljárhassunk a vállalkozás adóügyében, például hogy az új IPA-telephelyet bejelenthessük, de van ügyfélkapu-regisztrációink, akkor az alábbiak szerint érdemes eljárni.

Meghatalmazási nyomtatvány kitöltése

Keressük fel az E-Önkormányzat portált. Válasszuk ki az „Ügyintézés bejelentkezéssel” lehetőséget, majd végezzük el az alábbi lépéseket:

  1. „Szerepkörváltás” menüpont alatt
  2. Szerepkör: cég nevében
  3. Cég adószámának megadása
  4. Önkormányzat kereső (amennyiben eltér az alapértelmezett beállításunktól)
  5. Település nevének kiválasztása
  6. Önkormányzat nevének kiválasztása
  7. Ügyindítás
  8. Adóügy – Minden ügytípus alapján keresni
  9. Meghatalmazás önkormányzati adóügyekben – Online kitöltés
  10. Töltsük ki online a meghatalmazási nyomtatványt
  11. Töltsük le a nyomtatványt PDF-ben

A letöltött meghatalmazást ezt követően továbbítsuk a cég ügyvezetőjének/képviselőjének elektronikus hitelesítésre.

IPA-meghatalmazás elektronikus hitelesítése

Tapasztalataink szerint a Fővárosi Adóhatóság kizárólag elektronikusan hitelesített meghatalmazást fogad el, vagyis a Meghatalmazónak azt elektronikusan alá kell írnia, vagy AVDH-szolgáltatással hitelesítenie kell, de más önkormányzatok esetében is ezt az eljárást javasoljuk.

A kitöltött PDF-formátumú meghatalmazás elektronikus hitelesítését a cég ügyvezetője/képviselője végezheti, el, például az alábbiak szerint:

  1. Bejelentkezik a magyarorszag.hu-ra.
  2. A bejelentkezést követően a képernyő bal oldalán található (felugró) menüsorban a „HITELESÍTÉS” menüpontot kiválasztja.
  3. A „HITELESÍTÉS” menüpont felületére feltöltésre bekészíti a meghatalmazást tartalmazó PDF-fájlt. Ezt megteheti úgy, hogy a PDF-fájlt ráhúzza a „Húzza ide A FÁJLT” ablakba, esetleg a „vagy klikkeljen ide a tallózáshoz” opciót választva megkeresheti a számítógépen a PDF-fájlt, hogy így illessze be azt a webes felületre.
  4. A bal alsó sarokban be kell pipálnia a „Hiteles PDF” és az „Elfogadom az ÁSZF-et” jelölőnégyzeteket.
  5. Ezt követően a képernyő jobb alsó sarkában a „FELTÖLTÉS” gombra kattintva lehet elindítani a PDF-fájl feltöltését és hitelesítését.
  6. A hitelesítést követően le kell tölteni és a meghatalmazott számára meg kell küldeni a hitelesített PDF-fájl.

Az elektronikus hitelesítés más módon, pl.: az ügyvezető, illetve képviselő elektronikus aláírásának PDF-en történő elhelyezésével is történhet, ám a fenti módszer biztosan elfogadható hitelesítést eredményez, így ezt az eljárási módot javasoljuk.

Elektronikusan hitelesített meghatalmazás beküldése e-papíron

Miután megkaptuk a cég ügyvezetőjétől, illetve képviselőjétől a meghatalmazást tartalmazó elektronikusan hitelesített PDF-fájlt, azt e-papíron tudjuk beküldeni az önkormányzathoz.

    • Lépjünk fel az e-papír honlapjára.
    • Jelentkezzünk be ügyfélkapu azonosítással felhasználónevünk és jelszavunk megadásával.
    • Pipáljuk be a „CÉGKAPUBÓL KÜLDVE SZERETNÉK E-PAPÍRT BENYÚJTANI” jelölőnégyzetet, majd adjuk meg az alábbi adatokat:
      • Nem természetes személy adószáma: adjuk meg a meghatalmazó cég adószámát.
      • Nem természetes személy neve: adjuk meg a meghatalmazó cég nevét.
      • Témacsoport: „Önkormányzati igazgatás”.
      • Ügytípus: „Adóügyek”.
      • Címzett: válasszuk ki az illetékes önkormányzatot.
      • Levél tárgya: meghatalmazás.
      • Levél szövege: röviden ismertessük, hogy a csatolt meghatalmazás feldolgozását kérjük.
      • Majd csatoljuk a meghatalmazást (Tovább a csatolmányokhoz gombbal).

Ezt követően csatoljuk a felületen az ügyvezető, illetve képviselő által a fentiek szerint már hitelesített PDF-fájlt, majd küldjük be.

Miután az önkormányzat az e-papíron beadott hitelesített meghatalmazást feldolgozta, lehetőségünk lesz eljárni a meghatalmazó adóügyeiben a helyi adóhatóság előtt, így például bejelenteni egy új IPA-telephelyet.

Önkormányzati adóhatóságnál eljárni jogosult képviselő bejelentése a NAV-hoz

Az adóalanyoknak 2020-tól lehetőségük nyílt arra is, hogy az önkormányzati adóhatóság előtt helyi iparűzési adóügyben eljárni jogosult állandó meghatalmazottjukat a NAV-on keresztül jelentsék be. A NAV a meghatalmazott adatait továbbítja a bejelentésben megjelölt önkormányzati adóhatósághoz.

A vonatkozó nyomtatványt (HIPAMEGH adatlapot) kizárólag elektronikusan lehet benyújtani a NAV-hoz. Az adatlap a NAV honlapján érhető el az Általános Nyomtatványkitöltő keretprogramhoz (ÁNYK).

Az állandó meghatalmazás kiterjedhet valamennyi, a helyi iparűzési adóval kapcsolatos ügyre, vagy csupán azok egy részére. Ebben az esetben – azoknak az ügyeknek a megjelölésével, amire a meghatalmazás kiterjed – ki kell tölteni a meghatalmazás tárgya mezőt (például: bevallás benyújtása, adószámla egyenleg lekérdezés).
Az utolsó, „D” blokkban kell kiválasztani azt a települési önkormányzatot, amely előtt az állandó meghatalmazott el fog járni. Egy adatlap kitöltésével jelenleg egy települési önkormányzat választható.

Ha a helyi iparűzési adó meghatalmazás több önkormányzat előtti eljárásra jogosítja a meghatalmazottat, a bejelentést önkormányzatonként kell megtenni és minden egyes űrlaphoz csatolni kell az elektronikus formában hiteles meghatalmazást.

A HIPA-meghatalmazás beküldése elektronikusan

Az űrlapot mind az adózó, mind a bejelentésben szereplő meghatalmazott benyújthatja hivatalos elektronikus elérhetőségéről (szervezet esetén cégkapujáról, magánszemély a KÜNY-tárhelyéről, cégkapu használatára nem köteles szervezet a törvényes képviselő KÜNY-tárhelyéről). Az elektronikusan benyújtott adatlaphoz csatolni kell az állandó meghatalmazást elektronikusan hiteles formában. Elektronikus aláírás, vagy AVDH-hitelesítés után az adatlap meghatalmazásként is benyújtható.

A meghatalmazást elektronikusan hiteles formában így lehet elkészíteni egyszerűen:

  • a meghatalmazást a meghatalmazó elektronikusan aláírja vagy azt AVDH-szolgáltatással hitelesíti; ha a meghatalmazás jogi képviselő részére szól, a meghatalmazást neki is el kell fogadnia,
  • a papíralapon jogi képviselő részére adott meghatalmazást a jogi képviselő elektronikusan hitelesíti.

Amennyiben az adóalany él a fentiekben leírt képviselő NAV felé történő bejelentésének lehetőségével, akkor az önkormányzati adóhatóságnál a képviseletére jogosult személyt külön már nem kell bejelentenie. Fontos tisztában lenni azzal, hogy a HIPAMEGH nyomtatvány alapján az IPÁ-n kívül más helyi adóügyben a meghatalmazott nem jogosult eljárni, így azok tekintetében hírlevelünk első felében bemutatott meghatalmazási módot szükséges alkalmazni.

***

Bízunk benne, hogy a fenti tájékoztatónkat hasznosnak találta. Amennyiben további kérdése van a témával kapcsolatban, szívesen állunk rendelkezésére.

Kapcsolódó szolgáltatásaink

Adótanácsadás

Az adózási szabályok összetettsége és rendszeres változása nemcsak a nagyvállalatokat, hanem a KKV-kat és a magánszemélyeket is folyamatos kihívás elé állítja, különösképpen akkor, ha tevékenységüket nemzetközi szinten végzik.

Adótanácsadás

Adóüzletágunk a lehető legrövidebb idő alatt színvonalas, és szakmailag pontos választ ad kérdéseire. Sokrétű szolgáltatásainkból kifolyólag ügyfeleink egyedi igényeihez és üzleti céljaihoz igazított, illetve az iparági sajátosságokra optimalizált adótanácsadásokat nyújtunk.

HIPA-compliance

Szolgáltatásunk keretében feltárásra kerülnek a HIPA-kalkuláció készítése során esetlegesen figyelmen kívül hagyott, adóalapot csökkentő tételek is.

Adócompliance outsourcing

A gazdasági élet szereplői számára gyakran nehézséget okoz megfelelni a folyton változó adózási és számviteli előírásoknak, nem beszélve azokról a kihívásokról, amelyek elé a cégcsoportok – a helyi előírásoknak nem, vagy csak részben megfelelő – nemzetközi szinten standardizált vállalatirányítási rendszerei, vagy a magyar szakértők nélkül külföldön működő számviteli szolgáltatóközpontjai állítják a helyi pénzügyi és számviteli […]

Vegye fel a kapcsolatot szakértőnkkel

Hírlevél

Tájékozódjon a szakma legfrissebb híreiről!

Feliratkozás

Olvassa el korábbi híreinket és elemzéseinket.