Hírek

Gazdasági társaságok iparűzési adó telephely bejelentése

A már működő cégeknek sokszor problémát okoz, hogy ha a székhelytől eltérő önkormányzat illetékességi területén új telephelyet létesítenek, és ott helyi iparűzési adó (HIPA) kötelezettségük keletkezik, akkor mely hatóságnak milyen bejelentést kell tenniük. Segítségképpen jelen hírlevelünkben az IPA-telephely bejelentésével kapcsolatos lépéseket vizsgáljuk meg.

Helyi adótörvény (Htv.) szerinti telephely bejelentése a NAV-hoz

A gazdasági társaságoknak az új telephelyükkel kapcsolatos adatokat mindenekelőtt a cégbíróságon kell bejelenteni. A cégbíróság az egyablakos rendszernek köszönhetően az új telephely adatait továbbítja a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak (NAV).

Ugyanakkor 2020. január 1-től lehetőség nyílt arra, hogy a helyi iparűzési adó alanya a telephely kapcsán külön bejelentse azt a tényt, hogy az új telephely a Htv. szerinti telephelynek, azaz IPA-telephelynek minősül.

A cégbíróságon már bejelentett telephely Htv. szerinti minőségét a cégbejegyzésre kötelezett szervezeteknek idén a 23T201T jelű NAV nyomtatvány A01 lap 1. rovatában, vagy a 8. pótlapján van lehetőségük bejelenteni.

A fentiekkel párhuzamosan 2020-tól a NAV-nak az önkormányzati adóhatóság felé fennálló adatszolgáltatási kötelezettsége is kiegészült. A NAV az adózó által közölt, Htv. szerinti telephely minőség adatot az önkormányzati adóhatósághoz is köteles eljuttatni.

Kiemelendő azonban, hogy a Htv. szerinti telephely minőség NAV-hoz való bejelentése nem kötelezettség, csupán lehetőség.

Milyen előnyöket biztosít a NAV telephely-bejelentés?

Ehhez a lehetőséghez azonban bizonyos előnyök is párosulhatnak. Be kell jelenteni a telephelyek Htv. szerinti minőségét a NAV-hoz, amennyiben később a NAV-on keresztül szeretnénk teljesíteni az önkormányzati adóhatóságnál eljárni jogosult képviselő bejelentését, amelyre szintén 2020 óta van lehetőség.

Abban az esetben, ha nem vagyunk biztosak benne, hogy telephelyünk Htv. szerinti minősége a NAV-hoz bejelentésre került-e már, azt könnyen leellenőrizhetjük. Az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban (ONYA) a NAV megjeleníti az ügyfelek adatait, így új bejelentő- változásbejelentő kérelem megnyitásával a telephely adatokhoz kapcsolódóan azonnal látható, hogy be van-e jelentve a Htv. minőség.

Új IPA-telephely bejelentése a helyi önkormányzathoz

A fentiek szerint 2020 óta van ugyan lehetőség arra, hogy az új telephely Htv. minőségét bejelentsük a NAV-hoz, ugyanakkor a NAV-nál nincs mód a fizetendő IPA-előleg bejelentésére a már működő, de az önkormányzat illetékességi területén adóköteles tevékenységet az adóévben megkezdő cégek számára. Emiatt a már működő cégeknek az új IPA-telephely szerinti önkormányzatnak mindenképp be kell jelenteniük az új IPA-telephellyel keletkező IPA-kötelezettséget, illetve az annak kapcsán fizetendő IPA-előleget, azt a NAV-os bejelentés nem váltja ki.

Az új IPA-telephelyet az adóköteles tevékenység megkezdésétől számított 15 napon belül kell bejelenteni az illetékes önkormányzati adóhatósághoz.

HIPA-előlegfizetési időszak meghatározása

Az előleg bejelentése kapcsán meg kell határozni az előlegfizetési időszakot. Amennyiben a már működő cég az új IPA-telephely szerinti önkormányzat illetékességi területén év közben kezdi meg adóköteles tevékenységét, akkor a bejelentendő előlegfizetési időszak az adókötelezettség keletkezésének kezdő napjától az azt követő adóév első félévének utolsó napjáig terjedő időtartam lesz.

Adóelőlegként az adókötelezettség keletkezésének adóévére várható adó összegét kell bejelentenünk.

Szükséges továbbá meghatározni az egyes előlegrészletek összegét a várható adó alapján úgy, hogy az előlegfizetési időszakra időarányosan esedékes egyes adóelőleg-fizetési időpontokra (naptári éves adózók esetében március 15. és szeptember 15. adóelőleg-fizetési időpontokra) egyenlő arányban kell megosztani.

Mivel az előleg bejelentést várható adó vonatkozásában kell megtenni, elfogadható az is, ha nulla forint adóelőleget jelentünk be.

Új telephely bejelentése Budapesten és vidéken

Az új IPA telephely bejelentést az e-önkormányzat portálján kezdeményezhetjük az „Ügyindítás / Adóügyek / Bejelentkezés, változásbejelentés” menüpontban.

Az új IPA-telephely bejelentést minden esetben csak olyan személy kezdeményezheti a fenti módon, aki az illetékes önkormányzat előtt a céget képviselni jogosult (akár meghatalmazottként), és rendelkezik ügyfélkapu regisztrációval. Az önkormányzati adóhatóságok előtti képviseletre jogosító meghatalmazásról következő hírlevelünkben adunk gyakorlati útmutatót.

Kapcsolódó szolgáltatásaink

Adótanácsadás

Az adózási szabályok összetettsége és rendszeres változása nemcsak a nagyvállalatokat, hanem a KKV-kat és a magánszemélyeket is folyamatos kihívás elé állítja, különösképpen akkor, ha tevékenységüket nemzetközi szinten végzik.

HIPA-compliance

Szolgáltatásunk keretében feltárásra kerülnek a HIPA-kalkuláció készítése során esetlegesen figyelmen kívül hagyott, adóalapot csökkentő tételek is.

Adótanácsadás

Adóüzletágunk a lehető legrövidebb idő alatt színvonalas, és szakmailag pontos választ ad kérdéseire. Sokrétű szolgáltatásainkból kifolyólag ügyfeleink egyedi igényeihez és üzleti céljaihoz igazított, illetve az iparági sajátosságokra optimalizált adótanácsadásokat nyújtunk.

Adócompliance

Adóüzletágunk számos területen áll rendelkezésére adócompliance szolgáltatásaival a telefonos problémamegoldástól kezdve egészen komplex kalkuláció- és bevalláskészítéséig.

Vegye fel a kapcsolatot szakértőnkkel

Hírlevél

Tájékozódjon a szakma legfrissebb híreiről!

Feliratkozás

Olvassa el korábbi híreinket és elemzéseinket.